Reciclarea navelor și tranziția către oțelul ecologic
Un nou raport solicită Uniunii Europene să valorifice resursa neexploatată de oțel reciclat provenit din navele ajunse la sfârșitul vieții pentru a decarboniza industria oțelului de pe continent.
Autori și argumente
Raportul provine de la organizația non-guvernamentală Shipbreaking Platform, think tank-ul de politici climatice Sandbag și cercetători de la Universitatea din Tuscia. Aceștia susțin că reciclarea sustenabilă a navelor europene ar putea genera reduceri semnificative ale emisiilor, ar întări reziliența industrială și ar promova o economie circulară.
Importanța producției de oțel din reciclare
Transformarea producției către fabricarea oțelului prin cuptoare cu arc electric (EAF) este considerată crucială pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE. Cuptoarele EAF necesită o aprovizionare constantă cu oțel reciclat de înaltă calitate, iar navele au un oțel cunoscut pentru uniformitatea calității și standardele riguroase de certificare. Din acest motiv, raportul identifică navele ajunse la sfârșitul vieții ca o sursă strategică.
Statistici despre reciclarea navelor
În prezent, doar 1% dintre navele deținute de europeni sunt reciclate în UE, majoritatea demontării fiind externalizată către șantiere asiatice cu standarde mai scăzute de muncă și mediu. Conform raportului, 70–95% din greutatea unei nave poate fi recuperată sub formă de oțel reciclat, iar reciclarea acestuia ar putea reduce emisiile cu până la 80% comparativ cu producția de oțel virgin, utilizând, de asemenea, cu 40% mai puțină energie și apă.
Previziuni și apeluri către Bruxelles
Previziunile sugerează că demolările navelor din Europa ar putea ajunge la 12 milioane de tone de oțel anual în următorul deceniu, suficient pentru a satisface până la 20% din cererea internă de oțel reciclat. Grupurile solicită Bruxelles-ului să îmbunătățească trasabilitatea și documentația materialelor navelor, să închidă lacunele din reglementările existente și să sprijine explicit reciclarea sustenabilă a navelor prin legislații viitoare, precum Legea Economiei Circulare și Legea Acceleratorilor Industriali.
Inovații în reciclare
Studiul subliniază, de asemenea, inovațiile emergente în trasabilitatea digitală a materialelor, extinderea duratei de viață a navelor și reutilizarea plăcilor de oțel în construcții, conduse de inițiative precum proiectul Horizon CirclesOfLife, Organizația Olandeză pentru Cercetări Științifice Aplicate și start-up-ul Nordic Circles.
Concluzie
Transformarea gestionării deșeurilor de nave în Europa are potențialul de a îmbunătăți semnificativ atât economia, cât și mediul, prin integrarea eficientă a oțelului reciclat în industriile locale, generând astfel beneficii economice și de mediu importante.