Creșterea vânzărilor de vehicule electrice și provocările reciclării bateriilor
Industria bateriilor din Europa se confruntă cu un moment critic pe fondul creșterii vânzărilor de vehicule electrice și al stricteții crescânde a obiectivelor de reciclare. Vorbitorii de la cea de-a 30-a Congres Internațional pentru Reciclarea Bateriilor (ICBR) din Valencia au avertizat că politicile și investițiile trebuie să țină pasul cu aceste schimbări.
Necesitatea actualizării listei de deșeuri
Petr Kratochvil, director general la Ecobat, a subliniat că Lista de Deșeuri a Uniunii Europene (ELW), revizuită parțial în martie pentru a include bateriile pe bază de litiu, necesită o actualizare urgentă pentru a ține cont de noile chimii și produse. El a descris lista din 2000 ca fiind „total depășită”, acoperind doar cinci tipuri de baterii, în timp ce o nouă listă ar putea identifica 55 de tipuri. Republica Cehă recunoaște deja 44 de categorii.
Complexitatea chimiei bateriilor
Rana Plant, de la DG Mediu al Comisiei Europene, a adăugat că bateriile au o durată de viață mai lungă, însă diversitatea chimică rămâne o provocare. Ea a menționat că reciclarea modernă se ocupă din ce în ce mai mult de deșeurile de fabricație, care sunt mai pure decât deșeurile tradiționale.
Problemele legate de colectare și transport
Emilie Acke, specialistă în baterii litiu-ion la grupul belgian Bebat, a subliniat pierderile ascunse din fluxul de deșeuri. Aproape jumătate din pierderile de materie primă pentru baterii în Europa sunt cauzate de colectarea de către terți, conform datelor de la Deloitte. Bateriile rămân adesea în electronicele de deșeuri sau sunt acumulate în tăcere. Exporturile către alte state membre ale UE complică și mai mult situația.
Riscurile lanțului de aprovizionare
Cédric Demonthy, vicepreședinte al soluțiilor de baterii la Umicore, a avertizat cu privire la fragilitatea lanțului de aprovizionare și a subliniat că pierderea „masei negre” în piețele din afara Europei este o problemă reală. El a insistat asupra necesității de a încuraja producătorii asiatici de baterii să recicleze local.
Capacitatea de reciclare în Europa
Daniel Waldmann, responsabil de marketing și management de proiect în reciclarea bateriilor la BASF, a exprimat un optimism precaut, susținând că vânzările puternice în segmentul vehiculelor electrice sunt încurajatoare. Totuși, el a subliniat că Europa nu dispune de o capacitate de rafinare adecvată pentru masa neagră, iar construirea unei lanțuri de valori se dovedește a fi o provocare.
Concluzie
Industria europeană a bateriilor se află într-un moment crucial, necesitând o cooperare solidă și politici actualizate pentru a face față provocărilor legate de reciclarea bateriilor, în contextul creșterii rapide a vânzărilor de vehicule electrice.