Parlamentul European susține utilizarea plasticului reciclat în vehicule electrice
Parlamentul European a solicitat ca un procent minim de 20% din plasticul reciclat să fie utilizat în noile vehicule, conform propunerii de reglementare a Comisiei Europene (CE) pentru proiectarea vehiculelor și gestionarea vehiculelor la sfârșitul ciclului de viață (ELVs).
Termene și obiective
Europarlamentarii doresc ca acest procent de 20% să fie aplicat în termen de șase ani de la intrarea în vigoare a regulamentului, urmând ca acesta să crească la 25% în termen de zece ani, dacă suficient plastic reciclat este disponibil la prețuri „non-excesive”.
Obiectivele propuse sunt similare cu cele avansate de CE: regulamentul ELV stabilește un obiectiv în trei etape de 15% în termen de șase ani, 20% în termen de opt ani și 25% în termen de zece ani. De asemenea, europarlamentarii doresc ca CE să introducă obiective pentru oțelul și aluminiul reciclat, precum și pentru aliajele acestora, în urma unei studii de fezabilitate planificate.
Responsabilitatea extinsă a producătorului
Conform reglementării propuse, noile vehicule ar trebui să fie proiectate astfel încât să permită îndepărtarea ușoară a pieselor și componentelor de către facilitățile de tratament autorizate, având în vedere înlocuirea, reutilizarea, reciclarea, remanufacturarea sau renovarea, acolo unde este tehnic posibil.
La trei ani după intrarea în vigoare a noilor reguli, producătorii vor avea o responsabilitate extinsă (EPR), obligându-i să acopere costurile de colectare și tratament ale ELVs.
Distincția între vehiculele uzate și cele la sfârșitul ciclului de viață
Europarlamentarii doresc o distincție mai clară între vehiculele uzate și cele la sfârșitul ciclului de viață, cu un blocaj la export pentru cele considerate vehicule la sfârșitul ciclului de viață. Reglementările se vor aplica tuturor, cu excepția vehiculelor cu scop special, a celor proiectate și construite pentru utilizarea de către forțele armate, apărarea civilă, pompieri și servicii medicale de urgență. De asemenea, o excepție include vehiculele de interes istoric și cultural special.
Sprijinul Parlamentului pentru economia circulară
Proiectele de măsuri au fost susținute de 431 de europarlamentari, cu 145 împotrivă și 76 de abțineri. Negocierile cu CE și Consiliul European sunt așteptate să înceapă în curând.
Coproiectanții Jens Gieseke și Paulius Saudargas au declarat: „Parlamentul susține economia circulară în sectorul auto. Avansăm securitatea resurselor, protejăm mediul și asigurăm sustenabilitatea. Pentru a evita supraîncărcarea industriei, am stabilit obiective realiste și am redus birocrația pentru o competiție corectă.”
Concluzie
Implicarea Parlamentului European în promovarea utilizării plasticului reciclat în vehicule electrice subliniază angajamentul continuu față de sustenabilitate și economia circulară în sectorul auto, având potențialul de a transforma radical industria și de a reduce impactul asupra mediului.