Reciclarea bateriilor Li-ion în Europa
Reciclarea bateriilor cu litiu-ion în Europa se dovedește a fi nerentabilă, în mare parte din cauza costurilor ridicate de transport, conform specialiștilor în inginerie de producție de la Universitatea RWTH Aachen din Germania.
Provocări economice și structurale
Analiza realizată de experți se bazează pe răspunsurile a 13 actori din lanțul valoric al bateriilor, inclusiv producători de vehicule, furnizori de logistică și companii de reciclare. Procesele investigate includ colectarea, clasificarea, transportul, stocarea, tratamentul mecanic și procesarea chimică.
Conform evaluării, practicile actuale de reciclare nu sunt profitabile: transportul poate reprezenta până la 70% din costurile totale de reciclare, infrastructura pentru procesarea chimică necesită investiții de aproximativ 23 EUR pe kg de material de intrare, iar multe uzine de reciclare funcționează la mai puțin de 10% din capacitate din cauza volumelor insuficiente de returnare a bateriilor.
Abordare coordonată
Raportul subliniază necesitatea unei abordări sistemice coordonate mai degrabă decât a unor inovații izolate de proces. Pentru a aborda aceste provocări, se propune o structură descentralizată, cu facilități regionale de pretratare și hub-uri centralizate pentru procesarea chimică, pentru a reduce distanțele de transport, a diminua costurile și a îmbunătăți scalabilitatea.
O rețea de creare a valorii scalabile, bazată pe pretratare regională și uzine centralizate de hidrometalurgie, a fost identificată ca o strategie promițătoare pentru a reduce costurile și a îmbunătăți eficiența procesului.
Responsabilitatea producătorului
Actorii intervievați au subliniat importanța unor fluxuri stabile de returnare a bateriilor, accesul la baterii prin structuri clare de proprietate și claritatea legală privind tratamentul bateriilor uzate. Modelele organizaționale bazate pe responsabilitatea producătorului și închirierea bateriilor ar putea ajuta la asigurarea transparenței, controlului și conformității cu obiectivele de reglementare europene.
Direcții pentru cercetări viitoare
Raportul concluzionează că cercetările viitoare ar trebui să se concentreze pe dezvoltarea unor planuri implementabile pentru rețelele circulare de valoare a bateriilor. Aceste planuri ar integra perspective tehnice, legale și economice, evaluând scala, cerințele de locație și tratamentul contabil al bateriilor în diferite țări.
Concluzie
Impactul situației actuale asupra reciclării bateriilor Li-ion în Europa subliniază necesitatea urgentă de soluții inovatoare și coordonate pentru a transforma acest sector într-unul viabil din punct de vedere economic și sustenabil.