Restricții de import propuse de UE
Bruxelles-ul plănuiește restricții pentru importurile de fier începând de anul viitor; însă, pe termen scurt, un euro puternic și ratele de transport maritim în creștere împiedică reciclatorii să reducă ofertele.
Prețurile scrapului importat din Turcia
Prețurile scrapului importat din Turcia au rămas stabile în septembrie și octombrie, în contextul unei cereri slabe pe piață și al unor obiective ferme de preț din partea reciclatorilor. Ratele mari ale transportului maritim, un euro puternic față de dolarul american și costurile dificile de colectare a scrapului în zona euro au împiedicat reciclarea să reducă nivelurile ofertelor.
Ratele de transport din regiunea Baltică către Turcia au crescut la aproximativ 44 USD pe tonă în septembrie, de la 28-30 USD cu câteva luni înainte. Disponibilitatea navetelor Supramax din SUA a rămas limitată, iar rata de transport Handymax din SUA către Turcia a fost de asemenea de aproximativ 44 USD pe tonă în octombrie.
Costurile de colectare a scrapului în Europa
În septembrie, costurile de colectare a scrapului în Europa au fost raportate la 240-245 EUR pe tonă livrată la docuri, continuând să se mențină în jurul valorii de 245-250 EUR pe tonă în octombrie.
Cererea slabă și impactul pe piață
Intrările de billete din Asia au redus cererea de scrap din partea cumpărătorilor. Prețul billetelor chineze a fost evaluat la 424 USD pe tonă FOB la 17 octombrie, cel mai mic nivel din 3 iunie, când prețul a scăzut la 417 USD. Cererea slabă din partea cumpărătorilor a fost reflectată în volumele de import, care au scăzut în primele nouă luni ale anului.
Participanții la piață au fost atenți la măsurile de control al producției din China și la politicile economice de susținere introduse în timpul celei de-a Patra Sesiuni Plenare a Chinei. Prețurile billetelor chineze au înregistrat creșteri modeste, cu oferte auzite la 470-475 USD pe tonă CFR Turcia, incluzând o rată de transport Supramax de 35 USD pe tonă din China către Turcia.
Piața de scrap feros importat din India a fost raportată ca fiind stagnată la începutul lunii noiembrie, în contextul unei cereri slabe de oțel și al unor prețuri competitive ale scrapului intern.
Dinamica prețurilor
Sentimentul slab din aval a determinat morile turcești să exercite presiuni asupra prețurilor, cu un interval de preț între scrap și rebar situat în jurul valorii de 190 USD pe tonă. Prețurile premium HMS 1/2 80:20 au fost evaluate la 343,50 USD pe tonă CFR Turcia la începutul lunii septembrie, scăzând la 342 USD la sfârșitul lunii.
Prețul rebarului exportat din Turcia a fost evaluat la 539 USD pe tonă FOB pe 1 septembrie, scăzând la 534 USD pe 22 septembrie, apoi recuperându-se la 536 USD pe 30 septembrie. În octombrie, prețul premium HMS 1/2 80:20 a început mai moale, evaluat la 345 USD pe tonă CFR, iar prețul rebarului a rămas stabil la 536 USD FOB.
Prețurile premium HMS 1/2 80:20 au rămas în mare parte stabilizate în octombrie, variind între 350-353 USD pe tonă CFR, în timp ce reciclatori au invocat lipsa fluxului de scrap ca motiv pentru ofertele mai mari, cumpărătorii rezistând la prețuri peste 350 USD pe tonă.
Perspectivele pieței
Participanții la piața de scrap din Turcia se așteaptă ca prețurile să rămână laterale, cu posibilitatea unei creșteri ușoare. Un trader a menționat că prețurile ar putea depăși 355 USD pe tonă CFR Turcia, dar ar putea urma corecții. De asemenea, reciclatorii din SUA continuă să țintească tranzacții peste 353 USD pe tonă CFR, în contextul apropierii iernii și al reducerii ofertei înainte de achizițiile din decembrie de către morile turcești. Totuși, unii comercianți au subliniat că strângerea sezonieră tipică de iarnă nu a fost observată în ultimii ani.
Participanții la piață sunt îngrijorați și de propunerea UE de reducere a cotelor de export fără taxe și impactul acesteia asupra exporturilor.
Concluzie
Restricțiile propuse de UE asupra importurilor de fier ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței europene și internaționale de scrap, influențând prețurile și dinamica cererii în anii următori.